Vespalla Suomesta Albaniaan
Vielä on muutama viikko odoteltavana ennen kuin yksi haaveeni on toteutuu. En lue tätä keski-iän hullutuksiin enkä viidenkympin villityksiin. Sitä vastoin tämän unelman lähtökohdat ovat vuosikymmenten päässä.
Aikoinaan kaverini ja heidän isoveljensä harrastivat mopoilua luvallisesti ja luvattomasti. Minä, 14-vuotias miehenalku ajelin pyörällä ja kaasuttelin ohjaustangon päässä olevalla kumisuojalla. Kun 15 vuoden ikä läheni, uskalsin kysäistä äidiltäni mopon hankkimisesta. Tyypilliseen tapaansa äiti ei kommentoinut ja hetken elin jo luulossa, että piakkoin pihallamme komeilisi uutuuttaan kimalteleva Solifer Sport.
Pihalle ilmaantui kuitenkin syntymäpäivälahjana Kulkurikymppi, kymmenvaihteinen vaihdepyörä. Sekin oli komea ilmestys ja tuskaani helpotti myös se, että paras kaverinikin sai samanlaisen. Niillä ajelimme ympäri eteläistä Suomea. Mopokuume väistyi vähitellen ja kunto kasvoi kohisten pisimmillään muutaman sadan kilometrin päivä etappeja ajellessa. Muutaman kerran jopa Norjassa asti tuli käytyä.
Muutaman vuoden päästä sainkin jo AB-ajokortin. Sellaisen, jonka arvoa en silloin tajunnut edes ihastella. Saisin kymmenien vuosien päästä hankkia minkä kokoisen moottoripyörän hyvänsä ilman ajokoulutusta. Sellaisen, jolla hengen uhalla voisin baanalla keulia ja julkaista hurjia Youtube-videoita.
En kuitenkaan tuhatkuutioista pyörää hankkinut enkä osaa vieläkään ajaa vain takapyörällä. Sen sijaan ihastelin legendaarista Vespaa, joka on saanut nimensä Piaggio-yhtiön johtajan Enrico Piaggion huudahduksesta: ”Sehän näyttää ampiaiselta!”
Yleensä Vespa-nimi herättää mielleyhtymän legendaarisesta moposkootterista, joka saa sympatiat puolelleen hyvin helposti. Nyt taitan matkaa sen isoveljellä eli Vespa GTS 300:lla, joka ei siis ihan mopo kuitenkaan ole vaan keskitehoinen moottoripyörä.
Kesäkuussa 2024 matkustan Vespalla Euroopan halki Albaniaan yhdeksän valtion kautta. Matkani polveilee Viron, Latvian, Liettuan, Puolan, Slovakian, Unkarin, Kroatian, Bosnia-Herzegovinan ja Montenegron kautta. Valtiolistaukseen muutoksia voi tulla ja todennäköisesti vielä tuleekin, kunhan matkaan lähdetään.
Päämääränäni on Vlorë Etelä-Albaniassa Adrianmeren ja Joonianmeren rannalla. Vlorë on Albanian kolmanneksi suurin kaupunki ja yksi Albanian vanhimpia kaupunkeja.
Tämän hetken suunnitelmien mukaan matka kestää kahdeksan yötä. Päivämatkat tulevat vaihtelemaan 150 ja 500 kilometrin välillä. Autolla olen ajanut Albaniaan kahden yön taktiikalla, mutta nyt on tarkoitus edetä huomattavasti rauhallisemmin.
Tarkoituksenani on välttää mahdollisuuksien mukaan moottoriteitä ja ajella rauhallisempia reittejä, joissa on mahdollisuus katsella ympärilleenkin.
Päivitän tälle sivustolle matkablogiani. Tule mukaan seuraamaan matkaani!
Matka Albaniaan lähestyy ja matkakuumetta vähitellen pukkaa. Vielä kuukausi tiukkaa työntekoa jäljellä seuraavan lukuvuoden ja uuden koulun suunnittelun merkeissä. Sitten päästän oppilaat kesälaitumille ja laitan koulun ovet lukkoon loman ajaksi.
Suunnitelmani mukaan 4. kesäkuuta lähden ajelemaan Ylämyllyn Jyrinkylästä täyteen pakatulla Vespalla kohti eteläistä Suomea. Matkareitti on muuttunut jonkin verran. Baltian maat saavat jäädä väliin, koska osa matkasta taittuu merta pitkin Finnlinesillä. Ajomatka lyhenee tällöin noin 500:lla kilometrillä ja näin säästyy yhden yön yöpyminen maissa.
Ohessa kartta uudesta reitistä. Turvalliselta tuntuva nopeus Vespalla on 80 – 100 km/h, joten mielelläni ajelen pieniä teitä ja katselen maisemia. Moottoritiet jätän mieluusti väliin. Matkan varrelle jäävien valtioiden määrä vähenee seitsemään ellei reitti vielä muutu lähempänä.
Huollettu Vespa on nyt otettu liikenteeseen talven jälkeen ja harjoitteluajoa ehtii vielä tekemään. Vespan varustelu on käynnissä ja lisävarusteiden asentaminen on alkanut. Tarvittavat laukut ja navitelineet ovat jo paikoillaan. Facebookin kaksipyöräisten ryhmistä olen saanut hyviä vinkkejä näiden hankkimiseen. Esimerkiksi erityisesti Vespaan suunniteltu jalkatilan laukku (Seansand) löytyi juuri siten.
Blogi jatkuu lähiaikoina..
Matkakaveri Raimo Luukkonen
5.6.2024
Päivä alkoi jouluisessa ilmapiirissä kälyn keittämän herkullisen riisipuuron tuoksun täyttämässä keittiössä. Aamuisessa pihapiirissä kukko lauloi ja veljen perhe valmistautui kesäiseen työpäivään. Minä pakkasin laukkuni ja pesin Vespan tuulisuojan hyttysistä ja perhosten jäänteistä eilisen ajon jäljiltä.
Sanoin heipat, suljin kypärän visiirin ja lähdin matkaan. Vihdistä noin tunnin matka kohti Helsinkiä polveili Etelä-Suomen kauniissa ja rehevissä pelto- ja metsämaisemissa. Täytyy myöntää, että ajaminen Helsingissä ensimmäistä kertaa muulla kuin autolla hieman jännitti, mutta yhdellä harhaan ajamisella pääsin turvallisesti Finnlinesin terminaaliin Vuosaaressa jopa hieman etuajassa. Pienen hetken ehdin odotella matkaseuraani, Raimo Luukkonen, joka ajeli Kuopiosta skootterilla suoraan satamaan. Seuraavaksi matka taittuisi Finnlinesin Finnmaid-laivalla Travemündeen, josta skoottereilla jatkamme Saksan läpi Etelä-Eurooppaan.
Odotellessamme laivaan pääsyä tutustuimme motoristiin (Aki Savonen), joka oli matkalla valloittamaan Eurooppaa. Ihastelin hänen tyyliään olla suuresti murehtimatta tulevasta. Hän oli matkalla jonnekin eikä oikein tiennyt itsekään minne. Hänelle matka oli selvästi tärkeämpi kuin päämäärä. Meillä Raimon sentään tiesimme, minne olimme menossa ja reittikin oli melko tarkasti suunniteltu.
Reitin suunnitteluoluet kera Aki Savonen & Raimo Luukkonen
Tämän uuden tuttavuuden myötä vahvistui käsitykseni motoristien yhteisöllisyydestä ja yhteenkuuluvuuden tunteesta, johon olen juuri pääsemässä sisään. Motouutiset kirjoitti 2.1.2019, että on 24 asiaa, joita ulkopuoliset eivät ymmärrä moottoripyöräilystä. Nämä asiat tekevät moottoripyöräilystä moottoripyöräilyä, joka on monien asioiden summa. Moottoripyöräilijät valitsevat usein pidemmän matkan kotiin kuin autoilijat, koska jokainen ajomatka on seikkailu. Moottoripyöräily voi olla elämäntapa, josta et milloinkaan ole oppinut tarpeeksi.
Skoottereiden sitominen ruumassa laivan omilla liinoilla ei ollutkaan ihan helppo juttu ja niinpä jouduin kysymään henkilökunnalta neuvoja. Mikäli seuraavaa matkaa tulee, otan mukaan omat liinat. Sen verran hankalalta näytti ohjeistus. Tungosta ei tälle laivalle ollut, koska yllättäen laivaan tuli vain meidän kolmen moottoripyörät eikä autojakaan näyttänyt olevan ruuhkaksi asti
Laiva irroittautui reilut kaksi tuntia myöhässä satamasta, mutta jutustellessa, saunoessa ja ruokaillessa aika kului nopeasti. Avomerellä laivan keinumista ei juuri huomannut ja saimme rauhassa kuunnella trubaduuria, joka soitti upealla Gibson Hummingbirsillä.
6.6.2024
Yö meni rauhallisten ja hyvien tuulien myötä rennosti nukkuen. Työmoodin ollessa vielä päällä heräsin tuttuun tyyliin kuuden jälkeen, mutta yritin tuloksetta saada vielä unen päästä kiinni. Ilmanvaihto olisi saanut olla pienessä hytissä tehokkaampi ja hytin valo helpommin tavoitettavissa. Ikkunaton hytti vaati pimeässä puhelimen valon käyttöä ulko-oven vieressä sijaitsevan katkaisijan löytämiseksi.
Aamubrunssi suihkun kautta kutsui nälkäisiä matkalaisia. Laivan henkilökunta otti vastaan skumppalasin kanssa ja muutenkin syömiset olivat maukkaita. Ravintolan ikkunan näkymä aavalle merelle antoi lisämaustetta ja silmänruokaa. Toisaalta yllättävän hinnakkaaseen ruokapakettiin soisikin kuuluvan runsaat ja hyvät pöydän antimet. Pohdiskelin, että näin pitkä merimatka olisi ollut melko tylsä ilman Raimon ja Akin seuraa – ikkunassakaan ei maisemat kovin tiheästi vaihdu eikä laivan varustelu ole Ruotsin ja Tallinnan laivojen luokkaa. Joka tapauksessa laivailu lyhentää kivasti Vespan nielemiä asfalttisia kilometrejä ja siinä tämä täyttää tarkoituksensa.
Iltapäivä nokosten jälkeen kävimme ottamassa hiet ”maailman pienimmällä” kuntosalilla. Kieltämättä mahtava tunne polkea crosstrainerilla merta katsellen. Aika komea työhuone minulla oli myös päivällä ravintolassa läppäriä näpytellessä ja sähköposteja tarkistellessa. Salitreenin jälkeen saunaan ja jacuzziin rentoutumaan. Porealtaassa vesi oli sen verran viileää, että lähellä oli kylmänallergiani aktivoituminen.
Viimeinen ateria oli sellainen, että varmasti pärjää aamuun asti. Jälkiruokaosastokin oli melkein kuin parhaimman konditorian valikoima. Katselin pieniä lapsia herkkujen äärellä. Heidän ilmeensä oli paljon kertova, kun he silmät suurina valikoiden pohtivat ottaisiko tuota vai tuota. Loppujen lopuksi he ottivat lautaselleen kaikkia ja lähtivät istumaan hyvän valinnan tehneinä.
4. matkapäivä (Saksa)
7.6.2024
Hotelli Jägerhof Ostseessa nukutti hyvin. Aamusuihkusta aamupalalle kuolleiden eläimien kanssa. Aamupala oli niukahko verrattuna laivan tarjoiluihin, mutta hyvin nälkä siirtyi useaksi tunniksi eteenpäin. Navigaattorit ja kypäräpuhelimet lataukseen ja baanalle. Noin 360 kilometrin matka edessä.
Täytyy myöntää, etten ollut tiennyt, miten kaunista maaseutua Saksassa on. Upeita tammireunusteisia pikkuteitä, jotka mutkittelevat vilja- ja maissipeltojen keskellä. Matkan varrella oli lukuisia valtavia tuulipuistoja, joiden määrässä Suomi on vielä paljon jäljessä. Muutamien kilometrien välein oli rauhallisia pikkukyliä, joissa ihmiset touhuilivat omia juttujaan. Ei ollut juurikaan ruuhkia ja valtaosa autoilijoista noudattivat nopeusrajoituksia. Toki muutamia uhkarohkeita ohituksia näimme. Poliiseja ei sattunut ainoatakaan reitillemme.
Nyt oli hyvä tilaisuus harjoitella mutkiin menoa ja vastakääntöä Vespalla. Se on ilmeisesti ihan moottoripyörällä ajon perustekniikkaa, mutta minulle aivan uusi juttu. Olen nimittäin sitä ikäluokkaa, että minun ei ole tarvinnut koskaan ajaa moottoripyöräkorttia. Nyt opettelen monia asioita kantapään kautta, mutta motivoituneena.
Tänään päädyimme kylään nimeltä Bad Liebenwerden. Ehkä nyt mietit nimen etymologiaa tai merkitystä samoin kuin mekin pohdimme. DeepL-kääntäjä tiesi vastauksen: ”Bathroom lovemaking”. Joka tapauksessa kylä on erittäin viehättävä kivitaloineen, kauniine puutarhoineen ja rehevine metsäalueineen. Iltakävelyllä näimme pellolla ruokailemassa olleen kauriin ja sankan metsän keskellä kulkevalla kävelytiellä olisi hyvin voinut tulla vastaan vaikka villisikakin meitä säikyttelemään. Voin sanoa tuntevani melko hyvin lintuja ja niiden ääniä ja silti lenkillä kuulin äänen, jollaista en ole koskaan kuullut. Se jäänee arvoitukseksi Saksan läpiajolta.
Yllättävänä huomiona parin päivän aikana on se, etteivät saksalaiset osaa englantia, jota pidämme yleensä itsestäänselvyytenä – onhan se jo miltei Suomen kolmas virallinen kieli eikä näin ollen voi sanoa olevansa kielitaitoinen, jos osaa englantia ja suomea. Yhdessäkään kaupassa, huoltoasemalla, pizzeriassa tai edes käymissämme hotelleissa emme ole saaneet palvelua englanniksi. Käsin ja sormin selvittelimme asioita ja todella sinnikkäästi ihmiset meille saksaa juttelivat ihan kuin olisivat ihmetelleet, että oikeastiko emme muka ymmärrä. Toki reittimme kulkee valtaväylien ulkopuolella emmekä todennäköisesti yövy yhdessäkään neljän tai viiden tähden hotellissa, millä voi olla vaikutusta asiaan.
Tätä kirjoittaessa kello lähestyy jo puoliyötä Saksan aikaa ja nautiskelen Lidlistä Raimon valitsemaa espanjalaissta punaviiniä. ”Carinena monte plogar” lukee etiketissä. Hinta oli 2,99€ ja silti maistuu hyvältä. Harmillinen tosiasia on, että Albaniassa viinit ovat yllättävän kalliita, koska vastaavat viinit ovat hinnaltaan kympin tienoilla.
Huomenna lauantaina on reissun 5. päivä ja ylitämme Tsekin rajan.