Vespalla Suomesta Albaniaan

Kesäkuussa 2024 matkustan Vespalla Euroopan halki Albaniaan yhdeksän valtion kautta. Matkani polveilee Viron, Latvian, Liettuan, Puolan, Slovakian, Unkarin, Kroatian, Bosnia-Herzegovinan ja Montenegron kautta.

Päämääränäni on Vlorë Etelä-Albaniassa Adrianmeren ja Joonianmeren rannalla. Vlorë on Albanian kolmanneksi suurin kaupunki ja yksi Albanian vanhimpia kaupunkeja.

Tämän hetken suunnitelmien mukaan matka kestää kahdeksan yötä. Päivämatkat tulevat vaihtelemaan 150 ja 500 kilometrin välillä. Autolla olen ajanut Albaniaan kahden yön taktiikalla, mutta nyt on tarkoitus edetä huomattavasti rauhallisemmin.

Tarkoituksenani on välttää mahdollisuuksien mukaan moottoriteitä ja ajella rauhallisempia reittejä, joissa on mahdollisuus katsella ympärilleenkin. 

Yleensä Vespa-nimi herättää mielleyhtymän legendaarisesta moposkootterista, joka saa sympatiat puolelleen hyvin helposti. Nyt taitan matkaa sen isoveljellä eli Vespa GTS 300:lla, joka ei siis ihan mopo kuitenkaan ole vaan keskitehoinen moottoripyörä.

Päivitän tälle sivustolle matkablogiani. Tule mukaan seuraamaan matkaani!

Matka Albaniaan lähestyy ja matkakuumetta vähitellen pukkaa. Vielä kuukausi tiukkaa työntekoa jäljellä seuraavan lukuvuoden ja uuden koulun suunnittelun merkeissä. Sitten päästän oppilaat kesälaitumille ja laitan koulun ovet lukkoon loman ajaksi.

Suunnitelmani mukaan 4. kesäkuuta lähden ajelemaan Ylämyllyn Jyrinkylästä täyteen pakatulla Vespalla kohti eteläistä Suomea. Matkareitti on muuttunut jonkin verran. Baltian maat saavat jäädä väliin, koska osa matkasta taittuu merta pitkin Finnlinesillä. Ajomatka lyhenee tällöin noin 500:lla kilometrillä ja näin säästyy yhden yön yöpyminen maissa.

Ohessa kartta uudesta reitistä. Turvalliselta tuntuva nopeus Vespalla on 80 – 100 km/h, joten mielelläni ajelen pieniä teitä ja katselen maisemia. Moottoritiet jätän mieluusti väliin. Matkan varrelle jäävien valtioiden määrä vähenee seitsemään ellei reitti vielä muutu lähempänä.

Huollettu Vespa on nyt otettu liikenteeseen talven jälkeen ja harjoitteluajoa ehtii vielä tekemään. Vespan varustelu on käynnissä ja lisävarusteiden asentaminen on alkanut. Tarvittavat laukut ja navitelineet ovat jo paikoillaan. Facebookin kaksipyöräisten ryhmistä olen saanut hyviä vinkkejä näiden hankkimiseen. Esimerkiksi erityisesti Vespaan suunniteltu jalkatilan laukku (Seansand) löytyi juuri siten.

Blogi jatkuu lähiaikoina..