Albania-kokemuksia

Matkailijoiden Albania-kokemuksia

Ota kuppi kuumaa ja lähde nojatuolimatkalle!

Otamme vastaan sivuilla vierailevien Albania-kokemuksia ja matkakertomuksia.

Mikäli haluat jakaa niitä muiden lukijoiden kanssa, lähetä viestiä minulle sähköpostiin: info@albaniaan.fi. Näin saamme sivustosta alati kasvavan tiedonlähteen Albaniasta kiinnostuneille matkailijoille.

4 upeaa viikkoa Balkanilla

(Kosovo-Albania-Makedonia-Kosovo), joista vajaat 3 Albaniassa. Reitti kulki väliä Pristina-Prizren-Gjakova-Bajram Curri- Valbona- Theth-Shkoder-Tirana-Vlore-Llogara-Dhermi-Gjirokaster-Berat-Pocradec-Ohrid-Pristina. Tämä oli toinen kerta Albaniassa (edellinen 7 vuotta sitten) ja kylläpä oli monet paikat muuttuneet hurjasti! Ihmiset yhtä ystävällisiä ja ihania – ehkä jopa avoimempia.

Yksi sairaalakeikkakin mahtui väliin, mutta hoidon sai mutkattomasti ja matka jatkui pikku lepäilyn jälkeen. Rillit vääntyi, mutta sen mitä ei optikkoliikkeet korjanneet teki aito katukojua pitävä käsityöläinen 3 eurolla 15 minuutissa Tiranassa

Puhelimesta meni näyttö täysin paskaksi, mutta pikku puhelinliikkeessä Vloressa korjasivat vuorokaudessa (Suomessa ois varmaan lähetetty jonnekin huitsin nevadaan ja kestänyt kuukauden).

Matkanteko sujui furgoneilla, busseilla, pimeillä ”takseilla”  ja liftaten – välillä enemmän ja välillä vähemmän sujuvasti, mutta sehän oli jo tiedossa ja tuttua – antaa vain lisämaustetta matkaamiseen

Raki auttoi moneen vaivaan ja pitihän sitä rahdata kotiakin. Kiitos erityisesti hyttysenpisto-vinkistä tässä ryhmässä vinkanneille! Ootteko muuten huomannert sen tietyn rakihymyn, joka ilmestyy lähes poikkeuksetta raflanpitäjiän/tarjoilijoiden kasvoille, kun tilaat rakia? Ovat oikeutetusti ylpeitä tuotoksistaan.

Mahottomasti kuvia, joista koitin valkata tähän jotakin poimintoja Albanian puolelta. Ovat yhtä sekaisin ja epäjärjestyksessä kuin oma pää tällä hetkellä, mutta koitan lisäillä paikkojen nimiä tai niissä käyneet voivat bongailla.

Nyt työn alla haave 1-2kk työharjoittelusta Albaniassa ensi keväänä (alana luonnontuotteet & niiden jalostaminen). Kova kielenopiskelu käyntiin että saisi edes auttavia alkeita haltuun ja mietinkin, mitenköhän voisi tavoittaa omalla alueella asuvia albanian kieltä taitavia, jos saisi vähän lisäbuustia verkkokursseihin ja saisi ostettua jotain epävirallisia kielituokioita…?

Täällä kun tuntuu olevan myös Albaniassa asuvia, niin kyselen jos pääsisi helpommalla jyvälle, kun tämän kotiinpaluuflunssan kourissa ei aivot jaksa googletella. Kuinkahan luvat? Teen harjoitteluni ilmaiseksi, mutta koulun kanssa täytyy tietty kirjoittaa paperit ”työnantajien” kanssa…tarvitseekohan samat luvat kuin virallisesti töissä oleville? Saan kyllä selvitettyä ajallaan muualtakin, mut jos jollakin on tietoa, niin ilolla se vastaanotetaan.

Faleminderit shumë!

Heta Nevalainen

Albania kahdessa viikossa

Tirana-Theth-Velipoje-Shkoder&Shiroke

-Krujë-Durres 🇦🇱

29.08.-12.09.2023

Lennettiin Pristinaan ja yövyttiin siellä yksi yö ja jatkettiin aamubussilla Tiranaan n. 4,5h

Tiranassa ison suosituksen saa Hotel Bujtina e Gjelit🙏 Se sijaitsee hieman sivummassa keskustasta. Siellä on uima-allas, upea henkilökunta ja monipuolinen aamupala.

Tiranassa on paljon hyviä ravintoloita. Mainitsemisen arvoisia ovat esimerkiksi restaurant Tymi, tunnelmallinen baari Hemingway bar Tirana, ja cocktailien ystäville MUGO Tirana.

Tiranassa oli ehkä omaan makuun liikaa ihmisiä enkä ole kovinkaan suurkaupunkien ystävä.

Vuokrattiin Tiranasta auto (Volkswagen golf).

Brix Rental Car (löytyy instasta, Arjon Hilalta voi kysyä myös lisää, iso suositus, kaikki toimi paremmin kuin hyvin heidän kanssaan!)

Tiranan liikenne oli kaoottista. Onneksi ei tarvinnut ihan keskustasta lähteä ajamaan ja ihme kyllä miehelläni kesti hermot.

Thethiin ajo itsessään oli jo kokemus vuoriston serpentiiniteitä pitkin ajaen. Minua jännitti paikoitellen, mutta mieheni tykkäsi ajaa siellä, hullu? 😅

Theth vei meidän sydämet täysin. Mielestäni jokaisen, joka matkustaa Albaniaan, pitäisi käydä siellä. Rakastuttiin! Ihmisten vieraanvaraisuus ja se luonto – ihan älytöntä! Ehdottomasti vielä palaamme takaisin.

Majoituttiin Bujtina Miqesissa. Mitä ystävällisin perhe piti sitä ja tarjoili mielettömiä ruokia🧡

Velipojessa kausi oli jo loppunut, kun mentiin (syyskuun eka viikko). Rantabaarit/-kahvilat olivat jo kiinni ja suurin osa ravintoloistakin oli kiinni, mutta porukkaa oli kuitenkin liikkeellä yllättävän paljon siihen nähden!

Meillä oli sivummassa hotelli Bora Bora uima-altaalla – iso suositus! Ystävällinen henkilökunta, monipuolinen ja herkullinen aamupala.

Täällä huomasimme, että kausi oli ollut selkeästi raskas ja väsymystä alkoi paikoitellen näkymään. Saatiin yhdessä ravintolassa tökeröä ja välinpitämätöntä palvelua, joten vaihdoimme ravintolaa 🤷 ja seuraavassa olikin kaikki super ystävällisiä, ja suurin osa asiakkaista paikallisia, joten sekin kertoo paljon! Ravintola, jossa söimme, oli La Maroja.

Yleisfiilis; en koe haluavani matkustaa uudestaan Velipojeen.

Shkoder/Shiroke- Shirokessa käytiin päiväkävelyllä – söpö pieni kaupunki/kylä. Herkullinen ja edullinen ruoka.

Harmittaa todella paljon, kun sain jonkun mahataudin ja Shkoderissa aika menikin vessassa/sängyssä. Vähän pystyi käydä tokana iltana kävelemässä, mutta jäi kaivelemaan, kun en päässyt näkemään tarpeeksi. Shkoderiin on siis vielä palattava!

Mies kävi Rozafatin linnalla.

Majotuttiin Sky Hotellissa, joka oli todella siisti ja siellä oli ystävälliset omistajat🙏

Krujë – symppis paikka! 🫶 hyvin samanlainen kuin Gjirokastre bazaareineen. HUOM! Aivan perseestä ajaa autolla sinne 😅

Majoituttiin Rooms Merlikassa, jossa oli sympaattinen vanhanaikainen majoitus ja erittäin vieraanvaraiset omistajat sekä herkullinen ruoka – iso suositus!

Durres – majoituttiin Hotel Vila Belvederessa – iso suositus! Yltiöystävällinen henkilökunta, siisti, herkullinen aamupala ja iso uima-allas. Durres itsessään ei herättänyt meissä oikein mitään vau-fiiliksiä.

Ekan illan ravintolassa miehen pizza ei koskaan tullut, noh emme sitä myöskään maksaneet, omistaja pahoitteli ja toi rakia 🤷 Ei jatkoon.

Seuraavana iltana menimme syömään ravintola Shkoderiin. Paikka oli tupaten täynnä ja pöytää piti hieman odotella, mutta oli sen arvoista!

Erittäin hyvää ruokaa ja mielestäni Durresin hintatasoon edullinen. Saatiin erittäin hyvää palvelua vielä siihen päälle!

Kolmas ilta menikin Abaia Wineryn viinitilalla, johon olivat tänä keväänä avanneet myös ravintolan. Upeat puitteet, osaavat oppaat viinikierroksella, viini ja raki tasting ja illan kruunasi erittäin herkullinen ruoka – menkää!

Tiranasta otimme bussin Pristinaan (keskipäivällä, virhe!) Yövyimme Pristinassa yhden yön ennen kotiin paluuta.

Yhteenvetona; kyllä matkustamme kolmannen kerran ensi vuonna Albaniaan🫶

Meillä oli kahden viikon aikana kaksi huonoa ravintolakokemusta, mikä oli mielestäni aika vähän siihen nähden että söimme ulkona päivittäin!

Matkallemme osui yksi ainoa sadepäivä, muuten lämpötila oli päälle +30c ja aurinkoinen ☀️

Turismi kasvaa Albaniassa koko ajan. Koittakaa antaa paikallisille vähän armoa – on heilläkin kaiken kanssa vielä paljon opeteltavaa, kun turismi nousee tätä vauhtia, ja väkisinkin hinnat nousevat.

Olen myös sitä mieltä, että itse pystyt hieman vaikuttamaan siihen, että et valitse  juuri sitä ravintolaa, joka on siinä vilkkaimmalla rantakadulla joka on täynnä turisteja. Niissähän on muissakin maissa hintavampaa.

Tietenkin kaikki hintojen kusettaminen yms. ei oo ok. Meidän kohdalle näitä ei onneksi ole osunut, ja saimme hyvää ja ystävällistä palvelua. Kaikki majoitukset, missä majoituimme, oli enemmän kuin osasimme edes toivoa🙏

Rosa Antman

Sorry, no results were found.